heelkundig > gastric bypass >

complicaties

Zoals bij elke operatie, kan er ook bij een gastric bypass iets fout gaan. De complicaties kunnen algemeen heelkundig zijn of specifiek voor de bypass.

• algemeen heelkundige complicaties:
    wondinfectie, bloeding, longinfectie, thrombose, littekenbreuk…

• specifiek voor de bypass:
    • Nabloeding: de plaats waar gehecht (of geniet) wordt kan bloeden. Vaak kan dit probleem met medicatie opgelost worden, soms is een heringreep nodig.
    • Naadlekkage: de plaats waar gehecht (of geniet) wordt kan lekken. Soms moet hiervoor een heringreep plaatsvinden, maar soms kan dit probleem met medicatie opgelost worden.
    • Haarverlies: treedt soms op tijdens de vermageringsperiode, maar is beperkt en herstelt volledig.
    • Maagzweer: soms treedt er een zweer op aan de nieuwe uitgang van de maag. Medicatie kan dan nodig zijn en meestal wordt deze de eerste maand preoperatief als een soort van voorzorgsmaatregel voorgeschreven.
    • Onvoldoende gewichtsverlies: kan een gevolg zijn van uitzetting van de nieuwe maag of de nieuwe maaguitgang. Ook het opnieuw gebruiken en kunnen gebruiken van suikerrijke dranken of snoep kan tot gewichtstoename leiding. Soms is een heringreep aangewezen.
    • Obstructie: de dunne darm kan verstrikt geraken in verklevingen of in een opening tussen de darmen (inwendige hernia). Daardoor kan de darm afgesnoerd geraken en kunnen terugkerende ernstige krampen ontstaan. Een ingreep is dan vaak nodig voor deze zeldzame problematiek.