niet heelkundig > de drie peilers >

gedragsverandering

gedragsverandering

Gedragsverandering

Iedereen ontwikkelt met de tijd bepaalde leefgewoonten. Zo zal u bijvoorbeeld elke avond op een welbepaald moment een bepaald televisieprogramma willen volgen. Of een uurtje lezen. Of misschien spelen met de kinderen of wandelen met de hond...

Heel wat van die vastliggende patronen kunnen gepaard gaan met een verkeerd eetpatroon. Het is dan moeilijk om dat eten of snoepen af te leren op dat moment. Daarom is het vaak gemakkelijker en beter om gewoon die activiteit die het snoepen bevordert, te vervangen door een andere activiteit. Als u op het moment waarop u in normale omstandigheden extra gaat eten of snoepen, plant om iets anders te doen, bent u bezig met gedragsverandering. Niet snoepen of niet eten is dan plots helemaal niet moeilijk meer. Meestal ligt die gedragsverandering in kleine dingen. Net zoals een stoppende roker op het moment dat hij zin krijgt in een sigaret best een of andere (kortdurende) activiteit gaat doen, zo zal iemand die de neiging heeft om te gaan snoepen, het moment waarop dat snoepen start, moeten invullen met een of andere activiteit.

Vaak is het nodig om iemand uw huidige gedrag te laten ‘analyseren’ om inzicht te krijgen in de momenten waarop u te gemakkelijk tot extra eten of snoepen wordt verleid. Een ‘buitenstaander’, bijvoorbeeld een psycholoog, heeft daar immers een meer objectieve kijk op en kan vaak makkelijker aanduiden op welke momenten u welk gedrag zou moeten veranderen.

© H. Hartziekenhuis Mol. disclaimer